Interview Ans Bleeker voor Summa Magazine

Stichting Cross Borders

Nepal

Je leeft niet om te werken. Toch werken velen van ons ook in hun vrije tijd, als vrijwilliger. Dat kan het leven meer betekenis en zin geven. In deze rubriek aandacht voor een collega die naast het Summa-werk maatschappelijke betrokkenheid toont en daarmee een waarde

volle bijdrage biedt aan het leven van anderen.

 

Ans Bleeker werkt als docent Burgerschap en zorgcoach bij Summa Elektro- & Installatietechniek. Negen jaar geleden reisde zij door Nepal en raakte verslingerd aan het land en de mensen. Nu zet zij zich in als bestuurslid voor Stichting Cross Borders Nepal.

 

Hoe kom je aan dit werk?

"Nepal was mijn eerste bestemming buiten Europa.Ik was zo onder de indruk van de mensen daar, dat ik er graag vrijwilligerswerk wilde doen. Via Google vond ik Stichting Veldwerk, een organisatie die zich richt op onderwijs, ondersteuning en gezondheidszorg in een Nepalees daycare center en een kinderhuis. Op mijn werk kon ik regelen dat ik er drie maanden naartoe kon, deels in de zomervakantie. Inmiddels heb ik sinds een jaar de organisatie en begeleiding van de vrijwilligers in Nepal overgenomen en dit ondergebracht in een nieuwe stichting: Cross Borders Nepal, die ik samen met drie andere vrijwilligers run."

 

Wat doe je ervoor?

"We zijn een kleine non-profit organisatie voor verantwoord vrijwilligerswerk op het gebied van onderwijs- vernieuwing in Nepal. We helpen onder andere de basiseducatie van het Engels te verbeteren. Daardoor kunnen kinderen beter doorstromen naar vervolgonderwijs, wat hen uiteindelijk betere mogelijkheden biedt om aan de armoede te ontsnappen. Ieder jaar ga ik er een paar weken naartoe. Ik ben heel dankbaar dat ik daar op mijn werk de ruimte voor krijg. In 2015 hoorden we onderweg naar Nepal dat er een hevige aardbeving had plaatsgevonden. We stonden voor de keuze: terug naar Amsterdam of door naar Kathmandu. We kozen voor het laatste, om er te helpen. Een paar weken later volgde een tweede aardbeving. Wij waren toen in het kinderhuis, dat door Stichting Veldwerk gelukkig aardbevingsproof is gebouwd. De wederopbouw van het land is nu volop aan de gang.

 

Afgelopen mei ben ik er vijf weken geweest. Het geeft een enorme drive om resultaten te zien. Voor de zomervakantie was er een rommelmarkt op de Frederiklaan, in verband met de verhuizing naar de BIC. De opbrengst was voor onze stichting. Ik ben overdonderd door het bedrag van ruim 2300 euro. In overleg met onze 'kartrekker' in Nepal gaan we bekijken hoe we dit bedrag gaan besteden. We staan te springen om goedwerkende tweedehands laptops, om digitale vaardigheden te onderwijzen. Verder kopen we alle producten en materialen daar, als stimulans voor de lokale economie."

 

Wat levert het op?

"Het is echt een wisselwerking. Je biedt ondersteuning en krijgt er heel veel voor terug. Denk niet dat je Nepal gaat veranderen; Nepal verandert jou. Mijn ervaringen zet ik in voor mijn burgerschapslessen hier. Het mooie daar vind ik hoe mensen die alles zijn kwijtgeraakt blijven stralen. Ik zou heel boos zijn op de overheid, dat er sinds de aardbevingen drie jaar lang niets is gedaan.

Ik bewonder de mentaliteit van de Nepalezen: als het jou goed gaat, gaat het mij ook goed. En hun gevoel voor eigenwaarde; ze zien er altijd goed uit, ook de kinderen in hun schooluniformpjes. Nepal heeft mijn leven voorgoed veranderd. Daar hulp bieden

relativeert enorm. Het is een voorrecht dat ik dit kan doen."

"Ik verander Nepal niet, Nepal verandert mij”

 

Kijk op www.crossbordersnepal.nl voor informatie over vrijwilligerswerk. Goed werkende tweedehands laptop over? Neem contact op met Ans Bleeker.